Mar 18, 2011

Dulu dan Sekarang

~abang rempit~

Putaran sport rim RXZ aku membuatkan aku teringat pada masa-masa silam. Kalau dulu masa budak-budak, yang aku tau main; lastik burung, kubang sungai, gasing, baling selipar, senapang getah dan lain-lain lagi laaa....

kalau dulu la, bab main kat luar ni, sampai tak sedar dah petang, siap kena panggil dengan mak suruh balik...ish3 punya la seronok. Belom berkubang lagi, kalau berkubang, standby je la kena bantai...setakat rotan tu dah lali kot...degil sangat kan...huhu

Kita tengok budak-budak sekarang kan, apa yang diorang main ek??? adik aku yang kecik tu, tau main basikal, tengok tv, kalau tak pun, pegi ikot bapak aku ngeteh..tu je la...aktiviti budak kampung kan...belum tengok aktiviti budak bandar, ntah-ntah terperok kat umah main game, PS1, PS2, PS3, PSP dan macam-macam lagi la...sampaikan aku pun xreti nak sebut bab2 game ni...

tu baru bab game, belum handphone lagi...tengok budak sekarang, darjah 2 dah ada handphone, zaman aku?? lepas SPM baru dapat pegang handphone, tu pun dah cukup kagum, sampaikan aku terfikir, macam mana la ular ni boleh gerak-gerak ek??(game snake kat hp nokia butterfly). Punya la buta teknologi masa tu...huhu

Budak-budak kecik ni, paling banyak dia belajar adalah dari pengalaman mereka sendiri. Macam mana kita nak didik anak cucu kita nanti ek???cabaran buat kita ni...lagi-lagi orang yang lahir 70-an hingga ke awal 90-an, banyak benda nak kena pikir ni..teknologi makin lama makin pantas bergerak, lifestyle pun turut berubah gak....Haaa...Macam mana???....


*Ya Allah...Berilah aku kekuatan dalam menghadapi hari-hari mendatang...Amin...

No comments:

Post a Comment